:: دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطۀ اخلاق حرفه‌ای با مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی: نقش میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری
چکیده:   (6168 مشاهده)

زمینه: ریشۀ بسیاری از رفتارها و فعالیت‌های مدیران و معلمان را باید در اخلاق و ارزش‌های اخلاقی جست‌وجو کرد. در این بین، توجه به اخلاق حرفه‌ای و پیامدهای آن، از اساسی‌ترین موضوع­های پژوهشی در حوزه‌های سازمانی است. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف؛ بررسی نقش اخلاق حرفه‌ای بر مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی با توجه به اثر میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری شکل گرفت.

روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیۀ معلمان مرد و زن شاغل به تحصیل شهر جوانرود به تعداد 550 نفر در سال تحصیلی 93-1392 بودند که از میان آنها نمونه‌ای به حجم 230 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده‌ها از طریق پرسشنامه‌های معیارین اخلاق حرفه‌ای، پاسخگویی فردی و مسئولیت اجتماعی و پرسشنامه پژوهشگر ساختۀ فرهنگ خدمتگزاری جمع‌آوری گردید. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازه‌گیری شده در الگوی مفهومی از الگوی معادلات ساختاری استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که؛ اخلاق حرفه‌ای با مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی و فرهنگ خدمتگزاری دارای رابطۀ مثبت و معنی‌دار است. همچنین، نتایج نشان داد که؛ رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و پاسخگویی فردی، از طریق فرهنگ خدمتگزاری، میانجی­گری می‌شود. اما، نقش میانجی‌گر فرهنگ خدمتگزاری در رابطۀ بین اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت اجتماعی تأیید نشد.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که؛ اخلاق حرفه‌ای به طور مستقیم باعث افزایش سطح مسئولیت اجتماعی و پاسخگویی فردی در معلمان می‌شود. همچنین، اخلاق حرفه‌ای باعث تقویت فرهنگ خدمتگزاری می‌شود و سپس فرهنگ خدمتگزاری زمینۀ تقویت و بهبود پاسخگویی فردی معلمان را در محیط آموزشی فراهم می‌کند.

واژه‌های کلیدی: اخلاق حرفه‌ای، فرهنگ خدمتگزاری، مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی فردی
متن کامل [PDF 181 kb]   (3276 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1394/9/25 | پذیرش: 1394/9/25 | انتشار: 1394/9/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 2 - ( 5-1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها