نقش رهبری همنوا در کیفیت آموزش مجازی مدارس با میانجیگری اخلاق حرفهای تدریس دبیران
|
احمد عزیزی1، سیروس قنبری1، محمود تعجبی1، افشین افضلی1 |
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. |
|
چکیده: (242 مشاهده) |
زمینه: توجه به کیفیت آموزش مجازی مدارس یکی از ابعاد مستمر کیفیت فرایندهای آموزشی است که برای بهبود آن باید مقولات رهبری همنوا و اخلاق حرفهای تدریس دبیران مورد توجه قرار گیرد. با درک این مهم هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری همنوا در کیفیت آموزش مجازی مدارس با میانجیگری اخلاق حرفهای تدریس دبیران بود.
روش: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری کوواریانس محور است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان همدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1797 نفر بودند. حجم نمونه با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی و فرمول کوکران 316 دبیر برآورد شد. ابزارهای گردآوری داده های پژوهش پرسشنامههای استاندارد رهبری همنوا، اخلاق حرفهای تدریس و پرسشنامه محقق ساخته کیفیت آموزش مجازی مدارس بود. پایایی و روایی پرسشنامهها با تکنیکهای آلفای کرونباخ، روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل دادهها از مدل سازی ساختاری در نرمافزارهای SPSS22 و Lisrel10.30 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد رهبری همنوا مدیران مدارس اثر مثبت بر کیفیت آموزش مجازی مدارس دارد، رهبری همنوا مدیران مدارس بهواسطه اخلاق حرفهای تدریس دبیران اثر مثبت غیرمستقیم بر کیفیت آموزش مجازی مدارس دارد؛ اخلاق حرفهای تدریس دبیران دارای اثر مثبت و معنادار بر کیفیت آموزش مجازی مدارس است؛ همچنین رهبری همنوا مدیران مدارس و اخلاق حرفهای تدریس دبیران قادر به تبیین 18 درصد واریانس کیفیت آموزش مجازی مدارس هستند.
نتیجهگیری: در نتیجه از عواملی که می تواند بر کیفیت آموزش مجازی مدارس موثر باشد رهبری همنوا و اخلاق حرفه ای تدریس می باشد.
|
|
واژههای کلیدی: رهبری همنوا، اخلاق حرفهای تدریس، کیفیت آموزش مجازی |
|
متن کامل [PDF 727 kb]
(126 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1401/9/21 | انتشار: 1402/11/24
|
|
|
|