:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 62-56 برگشت به فهرست نسخه ها
علم اخلاق : جایگاه عقل عملی در استکمال عقل نظری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا
محمداسلم رئیسی1، مرتضی کشاورز2، محمد علی اخگری3
1- 1. دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاداسلامی، واحدفسا، فسا، ایران
2- 2. گروه معارف اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد ارسنجان،ارسنجان، ایران
3- 3. گروه فلسفه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، شیراز، ایران
چکیده:   (247 مشاهده)
زمینه: از نوآوری های سهروردی در علم اخلاق در این است که ضمن بحث درباره حکمت ذوقی و شهود در جهتِ استکمال نفس و سعادت انسان گام برمی دارد، امری که توسط ملاصدرا نیز در ارتباط مراتب استکمال در عقل نظری و عملی پیگیری شده است. این مقاله با هدف بررسی دیدگاه اخلاقی سهروردی و ملاصدرا، در راستای تأثیر عقل عملی در استکمال عقل نظری انجام یافته است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که برخلاف شباهتهای دیدگاه این دو متفکر در پذیرش تأثیر عقل عملی در استکمال عقل نظری، سهروردی این نظریه را در راستای نظریه خود درباره شهود و علم شهودی و حکمت ذوقی پرورش می دهد. در حالی که نظریه ملاصدرا در راستای نظریه خود درباره کمال نفس از طریق حرکت جوهری آن را بکار می برد؛ بنابراین این موضوع در نظریه ملاصدرا برای اثباتِ تأثیر عمل در پدید آمدن صورت جسمانی آن در عالم قیامت است. روش تحقیق روش کیفی مبتنی بر تحلیل محتوا است. در این مورد تحلیل منطقی برای پاسخ به مسائل اصلی تحقیق مدنظر است.
واژه‌های کلیدی: علم اخلاق، عقل عملی، عقل نظری، حکمت ذوقی، سهروردی، ملاصدرا
متن کامل [PDF 487 kb]   (108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/19 | پذیرش: 1402/8/16 | انتشار: 1402/11/24


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها