[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 23-17 برگشت به فهرست نسخه ها
الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش عالی
مهلا آرین پور*، ناهید محرابی
چکیده:   (5229 مشاهده)

زمینه: اخلاق حرفه‌ای نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع وظیفه و مسئولیت است. نهاد نظام آموزش عالی بیش از هر حرفه دیگری چه در حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش، تحقیقات نظری یا کاربردی ملزم به تاکید بر مفاهیم اخلاق حرفه‌ای است. لذا لازم است نظام آموزش عالی ، الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای را بیش از هر نهاد و سازمان دیگری مورد تاکید قرار ‌دهد.

اخلاق آموزش در دانشگاه، تامین کننده منافع و رفاه فردی و گروهی دانشجویان می‌باشد. بی‌توجهی به اخلاق در آموزش به توانایی یادگیری دانشجویان آسیب می‌رساند. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی برخی اصول، آنها را به عنوان راهبردی الزامی در بحث نظام آموزش عالی مطرح نماید. برخی از اصول اخلاقی آموزش دانشگاهی عبارتند از: احترام به دانشجویان در مقام انسانی، برابر دانستن دانشجویان در مشاوره، آموزش و نمره‌‌دادن و محرمانه نگه‌داشتن نمره دانشجویان. در زمینه اخلاق پژوهش دو مقوله مطرح می‌شود. اخلاق استفاده از انسان‌ها به عنوان آزمودنی‌های پژوهش و اخلاق مرتبط با اجرای پژوهش و دانش‌پژوهی. رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای توسط اساتید با توجه به نقش موثری که بر عملکرد فراگیران دارند از ارزش خاصی برخوردار است.

نتیجه‌گیری: الزامات اخلاق حرفه‌ای در آموزش عالی در قالب کلی آموزش عالی در فرایند توسعه و در حوزه‌های تدریس و تحقیق قابل بررسی هستند. با عنایت به اهمیت اخلاق در حوزه های فوق الذکر و بررسی‌های انجام شده می‌توان نتیجه گرفت که تمامی فرایند‌های آموزش و پژوهش ماهیتی اخلاقی دارند. از این رو، رعایت الزامات اخلاقی یک ضرورت است

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، اخلاق حرفه‌ای، راهبردها
تاریخ دریافت : 94/5/5، تاریخ پذیرش:94/8/9
متن کامل [PDF 139 kb]   (8520 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/1/3 | پذیرش: 1396/1/3 | انتشار: 1396/1/3
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Obligations & Strategies of Professional Ethic in Higher Education System. Ethics in Science and Technology 2017; 11 (4) :17-23
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-429-fa.html

آرین پور مهلا، محرابی ناهید. الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه‌ای در نظام آموزش عالی . اخلاق در علوم و فناوری. 1395; 11 (4) :17-23

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-429-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645