بررسی نقش میانجی اخلاق مداری ذینفعان در ارتباط بین مدیریت دانش و بلوغ سازمانی آموزش و پرورش
|
محمد صادق اسماعیلی سراجی1، محمد صالحی*1، رضا یوسفی سعیدآبادی |
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه ازاد اسلامی، ساری، ایران. |
|
چکیده: (206 مشاهده) |
زمینه: بررسی عوامل موثر بر بلوغ سازمانی با تاکید بر مدیریت دانش و اخلاق مداری ذی نفعان می تواند به طور موثری در تعالی نظام آموزش و پرورش نقش موثری را ایفا کند، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف ارتباط مدیریت دانش بر بلوغ سازمانی آموزش و پرورش با تاکید بر نقش میانجی اخلاق مداری ذینفعان انجام شده است.
روش: روش تحقیق توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران، معاونین و روسای گروههای ادارات آموزش و پرورش و مدیران و معاونین مدارس استان مازندران می باشد، 338 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی جهت مطالعه انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از سه پرسشنامه محقق ساخته مدیریت دانش، بلوغ سازمانی و اخلاق مداری ذینفعان استفاده شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای آماری SSPS22 و Pls تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که ارتباط مدیریت دانش و اخلاق مداری ذینفعان بر بلوغ سازمانی مثبت و معنیدار می باشد.
نتیجه گیری: در نتیجه برای توسعه بلوغ سازمانی آموزش و پرورش می توان به ابعاد مدیریت دانش و اخلاق مداری ذی نفعان توجه کرد.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، اخلاق مداری ذینفعان، بلوغ سازمانی |
|
متن کامل [PDF 525 kb]
(90 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/3 | پذیرش: 1401/12/6 | انتشار: 1402/11/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|