عوامل اخلاقی و اجتماعی موثر بر خیانت و ایجاد نگرش منفی نسبت به برند در مصرف کننده
|
زهرا ساسانیان اصل1، حمیدرضا سعیدنیا*2، زهرا علیپور درویش، شادان وهاب زاده3 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- 2. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران 3- 4. گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران. |
|
چکیده: (209 مشاهده) |
زمینه: این پژوهش با هدف بررسی عوامل اخلاقی و اجتماعی موثر بر خیانت و ایجاد نگرش منفی نسبت به برند در مصرف کننده در کسبوکارهای الکترونیکی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر با روش آمیخته (کیفی-کمی) انجام گرفته است. در بخش کیفی جامعه اماری متخصصین و خبرگان دانشگاهی در حوزه کسب و کار بودن که با استفاده از نمونه گیری گلوله برفی15 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه ها به صورت نیمه ساختاریافته بود. داده ها با روش کد گذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. در بخش کمی جامعه اماری متشکل از مشتریان فروشگاه دیجیکالا بود که 384 نمونه نفر از آنها با روش تصادفی انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود و در نهایت داده ها با استفاده از روش معادلات ساختاری تحلیل شدند. تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SmartPLS.3 انجام شد.
یافته ها: در بخش کیفی نتایج کد گذاری حاکی از 174 کد باز بود که در 17 کد محوری طبقه بندی و با کد گذاری گزینشی در قالب مدل فرآیندی ارایه شد. در بخش کمی نتایج نشان داد الگو از برازش مناسب برخوردار است.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از مصاحبه و استخراج معانی نشان داده است که خیانت مصرفکننده به برند از پنج مقوله اصلی در قالب شرایط علی، شرایط مداخلهای، عوامل زمینه ای، راهبردها و پیامدها ناشی میشوند که در بر گیرنده مجموعه ای از عوامل اخلاقی، اجتماعی و سازمانی است. |
|
واژههای کلیدی: اخلاق، خیانت مصرفکننده به برند، نگرش منفی، وفاداری |
|
متن کامل [PDF 695 kb]
(75 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/10/19 | پذیرش: 1401/12/20 | انتشار: 1402/11/23
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|