[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
داوران فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
پیوندها::
اخبار::
::
COPE
This journal subscribes to the principles of
..
ISSN
P-ISSN: 2251-7634
E-ISSN: 2981-233X
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: تماس با ما
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 102-94 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رهبری همنوا در کیفیت آموزش مجازی مدارس با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران
احمد عزیزی1، سیروس قنبری*1، محمود تعجبی1، افشین افضلی1
1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
چکیده:   (216 مشاهده)
زمینه: توجه به کیفیت آموزش مجازی مدارس یکی از ابعاد مستمر کیفیت فرایندهای آموزشی است که برای بهبود آن باید مقولات رهبری همنوا و اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران مورد توجه قرار گیرد. با درک این مهم هدف پژوهش حاضر بررسی نقش رهبری همنوا در کیفیت آموزش مجازی مدارس با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران بود.
روش: پژوهش از نوع مطالعات همبستگی و رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور است. جامعه آماری شامل کلیه دبیران دوره متوسطه دوم استان همدان در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 1797 نفر بودند. حجم نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی و فرمول کوکران 316 دبیر برآورد شد. ابزارهای گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه‌های استاندارد رهبری همنوا، اخلاق حرفه‌ای تدریس و پرسشنامه محقق ساخته کیفیت آموزش مجازی مدارس بود. پایایی و روایی پرسشنامه­ها با تکنیک­های آلفای کرونباخ، روایی محتوایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی بررسی شدند، جهت تحلیل داده‌ها از مدل سازی ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS22 و Lisrel10.30 استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج نشان داد رهبری همنوا مدیران مدارس اثر مثبت بر کیفیت آموزش مجازی مدارس دارد، رهبری همنوا مدیران مدارس به‌واسطه اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران اثر مثبت غیرمستقیم بر کیفیت آموزش مجازی مدارس دارد؛ اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران دارای اثر مثبت و معنادار بر کیفیت آموزش مجازی مدارس است؛ همچنین رهبری همنوا مدیران مدارس و اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران قادر به تبیین 18 درصد واریانس کیفیت آموزش مجازی مدارس هستند.
نتیجه‌گیری: در نتیجه از عواملی که می تواند بر کیفیت آموزش مجازی مدارس موثر باشد رهبری همنوا و اخلاق حرفه ای تدریس می باشد.

 
واژه‌های کلیدی: رهبری همنوا، اخلاق حرفه‌ای تدریس، کیفیت آموزش مجازی
متن کامل [PDF 727 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/7/8 | پذیرش: 1401/9/21 | انتشار: 1402/11/24
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Peer Leadership in the Quality of Virtual School Education with the Mediation of Teachers' Professional Teaching Ethics. Ethics in Science and Technology 2024; 18 (4) :94-102
URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3172-fa.html

عزیزی احمد، قنبری سیروس، تعجبی محمود، افضلی افشین. نقش رهبری همنوا در کیفیت آموزش مجازی مدارس با میانجی‌گری اخلاق حرفه‌ای تدریس دبیران. اخلاق در علوم و فناوری. 1402; 18 (4) :94-102

URL: http://ethicsjournal.ir/article-1-3172-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( 11-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری Ethics in Science and Technology
Creative Commons License
All works in this site are licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645