مدل برند اخلاقی جهت جذب و نگهداشت منابع انسانی
|
فاطمه برجی نیا1، بهزاد مشعلی*2، ناصر عسگری3 |
1- 1. دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، گروه مدیریت دولتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران 2- 2. گروه مدیریت، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران 3- 3. گروه مدیریت، دانشگاه هوانوردی شهید ستاری، تهران، ایران |
|
چکیده: (213 مشاهده) |
زمینه: اکنون بدلیل رقابت بسیار شدید درصنعت بانکداری، جذب و نگهداشت نیروهایانسانی متخصص، مستعد و کارآمد به چالشی جدی در این بانک تبدیل شده است. تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی تقویت برند اخلاقی در جهت جذب و نگهداشت منابع انسانی به انجام رسیده است.
روش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، و از لحاظ رویکرد پیمایشی-اکتشافی میباشد. جامعه آماری این تحقیق گروهی از خبرگان (شامل اساتید دانشگاه و مشاورین حوزه مدیریت منابع انسانی و متخصصین علوم رفتاری و روانسنجی و مدیران ارشد بانک تجارت) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 9 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق، از آنجایی که از روش تئوریدادهبنیاد استفاده گردید، ابزار اصلی جمعآوری دادهها، مصاحبهعمیق و غیرساختاریافته با خبرگان بود. سرانجام پس از طی کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی، الگوی پیشنهادی تحقیق بر اساس مدل پارادایمی طراحی شد.
یافته ها: در مجموع 9 مصاحبه صورت گرفته، 123 مفهوم اولیه استخراج گردید که بعد از بررسی و کنار هم قراردادن آنها و حذف مفاهیم تکراری، 36 مفهوم نهایی شناسایی شد و در 12 مقوله اصلی قرار گرفت. در نهایت مدل تحقیق ترسیم شد.
نتیجه گیری: یک برند اخلاقی میراثی از ارزشها، استراتژیها و اقداماتی را به جا میگذارد که میتوانند از نظر اخلاقی درست و اخلاقی تلقی شوند. در حقیقت یک برند بانکیاخلاقی به طورمسئولانه، مثبت و پایدار به جامعه کمک میکند به مشتریان احترام میگذارد و با رعایت انصاف، احترام و عدالت در برابر کارکنان خود میتواند در نگهداشت نیرویانسانی خود به طور موثر عمل کند. |
|
واژههای کلیدی: برند اخلاقی، جذب و نگهداشت نیرویهای مستعد و متخصص، صنعت بانکداری |
|
متن کامل [PDF 547 kb]
(101 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/7/26 | پذیرش: 1401/9/20 | انتشار: 1402/11/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|